mammann

Vem är Mammann?

Ann Runesdotter Carlsson,
journalist, lärare och dramapedagog. Mamma till en son med adhd, en dotter med aspergers-syndrom och två barn till.

Mammanns blogg är skriven ganska mycket i kronologisk ordning. Om du vill kan du gå in i arkivet och börja från början i historien om AC/DC-pojken.

Vill du nå mammann privat så använder du annrunesdotter@hotmail.com


Besökare:
besöksräknare

Arkiv

01 Maj - 31 Maj 2010
01 Mar - 31 Mar 2010
01 Feb - 28 Feb 2010
01 Jan - 31 Jan 2010
01 Dec - 31 Dec 2009
01 Nov - 30 Nov 2009
01 Okt - 31 Okt 2009
01 Sep - 30 Sep 2009
01 Aug - 31 Aug 2009
01 Jul - 31 Jul 2009
01 Jun - 30 Jun 2009
01 Maj - 31 Maj 2009
01 Apr - 30 Apr 2009
01 Mar - 31 Mar 2009
01 Feb - 28 Feb 2009
01 Jan - 31 Jan 2009
01 Dec - 31 Dec 2008
01 Nov - 30 Nov 2008
01 Okt - 31 Okt 2008
01 Sep - 30 Sep 2008
01 Aug - 31 Aug 2008
01 Jul - 31 Jul 2008
01 Jun - 30 Jun 2008
01 Maj - 31 Maj 2008
01 Apr - 30 Apr 2008

sök!

Senaste kommentarer

pfizer (217. Depp): cheapvagratlonline.com/ ,…
pfizer (Text 41-49 om AC/…): cheapvagratlonline.com/ ,…
you (211. Gymnasieplan…): viagraomz.com/ , for wom…
you (214. Börja träna …): viagraomz.com/ , for wom…
amin (Text 41-49 om AC/…): Hej alla, jag är så upphe…
loans (213. mera sportlo…): The termLasik stands for …
loans (221. Och snygg är…): The termLasik stands for …
and (Text 80-89 om AC/…): Sex enhancer for men: Her…
and (222. En klassisk …): Sex enhancer for men: Her…
viagra (195. Äntligen): Pero canadianviagrats.com…

Grejs

Drivs av Pivot - 1.40.5: 'Dreadwind' 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 
Bloggtoppen.se

« 60. Bokstavsperspekti… | Home | 147. Städa rummet »

61. Killarna får ta plats

20 02 09 - 09:21 I dag såg jag två lågstadiebarn ha en konflikt. Sandra hade tagit en stol för att gå fram och sätta sig framför tv:n. Vi skulle se på en film om hjärtats funktioner. När hon släpat stolen nästan ända fram dit hon skulle kom Daniel och försökte ta den ifrån henne. Hon släppte inte taget utan kämpade emot. Det var hennes stol. En fröken kom in och såg Sandra och Daniel stå och slita i samma stol. Vad gjorde hon då? Hon tog bort Sandra och lät Daniel få stolen. Sandra protesterade att det var hennes stol, men läraren lyssnade inte på henne.
- Du kan ta den här stolen, den är precis likadan, sa hon och pressade ner Sandra på en annan stol en bit bakom.
Sandra gav upp och sa ingenting mer. Och lite längre fram, närmare tv:n och med bättre sikt satt Daniel på en stol som han inte ens behövt hämta. Med lärarens godkännande.

Hur kan det fortfarande få vara så här? Hur kan det komma sig att unga, duktiga lågstadiefröknar fortfarande gör på det här viset? Flyttar undan tjejerna och godkänner att killarna tar över? Nu är jag ganska säker på att den här läraren inte alls hade sammanhanget klart för sig. Hon kanske skulle ha agerat helt annorlunda om hon hade sett vad som hänt innan barnen stod och lekte dragkamp med den där stolen. Jag hoppas i alla fall det. Men jag är långt ifrån säker.

För ett tag sen skulle jag gå med en tvåa till pendeltåget. Ungarna gick två och två på ett långt led efter fröken. De är väl tränade och det brukar gå bra att gå ut i världen med just den klassen. Fast några av barnen har trevligare än andra, förståss. Hörs mer, knuffas mer, skrattar mer. Två av pojkarna var särskilt livliga just den dagen. Det försökte fritidsfröken fixa genom att klämma in dem så att de gick bakom två ordentliga flickor, och framför två ännu mer ordentliga flickor.

Jag har aldrig riktigt förstått hur de tänker att det där ska fungera, fröknarna. Är det meningen att flickorna ska ta över och passa pojkarna så att de vuxna slipper? Att flickorna ska ta ansvar för sina pojk-kamrater? Eller är det tänkt att flickorna är så himla tråkiga att pojkarna ska bli tysta och lugna av ren tristess? Hur uppfattar tjejerna sin roll som stötdämpare mellan pojkar som inte behöver skärpa sig av egen kraft?

I alla fall så hjälpte inte tricket att klämma in pojkarna mellan flickor. De där två killarna knuffades och busade snarare ännu mer än innan. Efter ett par hundra meter fick hela ledet stanna igen. Då gjorde fritidsfröken en ny insats. Hon särade på pojkarna och parade ihop dem med varsin av de duktiga flickorna som gick bakom dem.
- Titta nu vad ni har ställt till med, fräste fritidspedagogen.
- Jessica och Anna som hade så trevligt här bakom er. Nu har ni förstört promenaden för dem också!!
Men så fort hon kom utom hörhåll fräste Anna till.
- Nej, det var väl hon som förstörde i alla fall!
Jag kunde inte låta bli att skratta högt där jag gick några meter bakom med en strulputte i varje hand. Hon hade ju alldeles rätt. Det var fritidsfröken som förstörde flickornas trevliga promenad! Det var hon som blandade in tjejerna i konflikten med pojkarna. Hela tiden. Inte för att flickornas skulle lära sig något. Inte ett ögonblick för flickornas skull, utan bara för att hon skulle få hjälp att ta hand om pojkarna. Jag menar, den där fröken hade ju kunnat ta en kille i varje hand, precis som jag gjorde. I stället för att dela ut dem till tjejer. Jag lovar att det hade haft större effekt!

Inte undra på att det går så långsamt framåt för jämställdheten. Redan på lågstadiet får duktiga flickor lära sig att de existerar för att hjälpa fröknarna att ta hand om pojkar. Och de små pojkarna, de kan strula på. Ingen kräver att de ska ta hand om sig själva. De får sno stolar som flickorna har burit, de får sno plats, syre och uppmärksamhet. Fröknarna muttrar, men de tillåter det. Hela tiden. Fortfarande! Att det ska vara så svårt!!
fyra kommentarer

Håller med om att pojkar får ta mer plats än flickor! Genom åren i skolan har William parats ihop med de lugna flickorna i klassen, för att han själv ska hålla sig lugnare.

Om det fungerat? Nä, han har stökat på som vanligt men flickorna har ju funnit sig i det och inte protesterat. Jag hade hela tiden tjatat på läraren om att han funkar bättre om han inte delar plats med någon annan överhuvudtaget.

Till slut fick han en egen plats och flickorna slapp agera extrafröknar.
Ann-Sofie B () (Webbadress) - 20 02 09 - 15:29

Jag var en av de "ordentliga" tjejerna, och fick alltid sitta vid strulputtarna, eller de som inte klarade sig så bra, för läraren ville att jag skulle hjälpa dem.
Det hade nog egentligen inte varit så mycket svårare för henne att istället för att lämpa över ansvaret för min bänkkamrats inlärning på en sjuåring, istället sätta sig och förklara för honom hur man skulle göra. Istället lät hon det gå ut över de "duktiga" barnens skolgång. Det fortsätter nämligen upp i åldrarna också, de som får bra betyg blir ihopparade med de lågpresterande för att, enligt lärarna, motivera dem. Egentligen får de bara dra hela lasset själva.
Jag kanske generaliserar en aning, men det får vara. Jag är trött på att lärarna ger ansvaret för andras inlärning till barnen istället för att göra vad de är där för; lära ut.
Ämma () - 20 02 09 - 19:39

Åh, sånt där beteende är så vidrigt. Varför straffa dem som uppför sig?
Ell () (Webbadress) - 20 02 09 - 19:51

Alltså jag tycker inte generellt att barn inte ska hjälpa varandra. Det finns en pedagogisk vinst i att låta duktiga barn hjälpa lite långsammare barn. Också. När man förklarar för någon annan tvingas man att formulera sin kunskap och det gör att kunskapen sitter ännu bättre. Det är också många gånger stärkande för självförtroendet att vara den som kan hjälpa andra. Det är också fostrande på så vis att man lär sig att människor är duktiga på olika saker. Den som är bäst i fotboll kan behöva hjälp i den som är bäst på matte och båda är värdefulla.
Jag är inte, absolut inte emot att barn förklarar för varandra. Tvärt om. Men jag är helt emot lärare som sätter det i system. Särskilt när det inte längre handlar om att förklara hur man ska räkna, eller hur det ska låta när man läser högt, utan bara om att man ska sitta still och vara tyst.
mammann - 20 02 09 - 20:02


  
Komma ihåg personlig information?

Emoticons /
  (Registerar ditt användarnamn / logga in)

Notifiera:
Hide email:

Fotnot Alla HTML taggar förutom <,b>, and <,i>, kommer att tas bort från din kommentar. Du kan skapa länkar denom att skriva webbadressen eller e-post adressen i kommentar fältet.

 

Register

Linkdump