mammann

Vem är Mammann?

Ann Runesdotter Carlsson,
journalist, lärare och dramapedagog. Mamma till en son med adhd, en dotter med aspergers-syndrom och två barn till.

Mammanns blogg är skriven ganska mycket i kronologisk ordning. Om du vill kan du gå in i arkivet och börja från början i historien om AC/DC-pojken.

Vill du nå mammann privat så använder du annrunesdotter@hotmail.com


Besökare:
besöksräknare

Arkiv

01 Maj - 31 Maj 2010
01 Mar - 31 Mar 2010
01 Feb - 28 Feb 2010
01 Jan - 31 Jan 2010
01 Dec - 31 Dec 2009
01 Nov - 30 Nov 2009
01 Okt - 31 Okt 2009
01 Sep - 30 Sep 2009
01 Aug - 31 Aug 2009
01 Jul - 31 Jul 2009
01 Jun - 30 Jun 2009
01 Maj - 31 Maj 2009
01 Apr - 30 Apr 2009
01 Mar - 31 Mar 2009
01 Feb - 28 Feb 2009
01 Jan - 31 Jan 2009
01 Dec - 31 Dec 2008
01 Nov - 30 Nov 2008
01 Okt - 31 Okt 2008
01 Sep - 30 Sep 2008
01 Aug - 31 Aug 2008
01 Jul - 31 Jul 2008
01 Jun - 30 Jun 2008
01 Maj - 31 Maj 2008
01 Apr - 30 Apr 2008

sök!

Senaste kommentarer

caroline (77. Nytt viakaria…): Kommer det aldrig några n…
NitaWallace32 (187. Effekter): I guess that to receive t…
OliveLong (140. Släppa taget…): According to my analysis,…
Teresa23Holman (Meddelande till l…): People deserve good life …
linda (77. Nytt viakaria…): Skönt att du är tillbaka!…
TA (77. Nytt viakaria…): Du ÄR bäst, bara att inst…
Syster stor (77. Nytt viakaria…): Finaste mammann! Keep up …
Fredetta (77. Nytt viakaria…): Att bli sedda tror jag be…
Päivi Paasioja Wa… (77. Nytt viakaria…): du är bäst!:)
StellaCastillo (172. Det slutar o…): If you want to buy a car,…

Grejs

Drivs av Pivot - 1.40.5: 'Dreadwind' 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 
Bloggtoppen.se

« 57. Skrivstil handlar… | Home | Utställning! »

135. Dödskallar är inte cool.

12 12 08 - 12:12 Häromdagen hjälpte jag till i vår skolas lilla grupp. Där är det mycket bokstäver vill jag lova. Men det är nog det mest tacksamma stället i världen för mig att hjälpa till, de blir alltid så himla glada när jag kommer. Alla känner mig och vi har haft så mycket trevligt tillsammans genom åren. Bokstavsbarn i liten grupp jobbar så himla tätt och nära med sina lärare. Jämt påpassade, alltid övervakade. Så ska det ju vara, men det är klart att de blir trötta på varandra ibland, både barn och vuxna. Då är det kul när det kommer in en annan vuxen och berikar tillvaron lite. Har lite kraft och lite nya uppslag. Tillför energi till gruppen helt enkelt. Den rollen spelar jag ibland, alltså.

Men det var inte det jag ville reflektera över. Det var kläderna. Nya killen i vår lilla klass har lite svårt att komma in i gänget. Just nu använder han ganska mycket våld och hot för att skapa sig en plattform bland de andra killarna. Och när jag säger ganska mycket, då är det verkligen mycket mer än du kan tänka dig. Jag känner den här killen sen han misslyckades i stor klass, och jag råkar gilla honom. Jag gillar honom mer än han är våldsam.

Jag satt hela första timmen och bara tittade på honom. För att jag var glad att se honom. Och det var som om han visste precis vad jag kände, för han var alldeles lugn och jättemysig. Länge. Men när jag satt där och såg på honom märkte jag plötsligt vad han hade på sig. En svart tröja full av dödskallar och mariuanablad! Märkligt.

Lät blicken vandra till de andra sex killarna i lilla gruppen. Alla hade dödskallar, utom en. Han var enfärgad. AC/DC-pojken brukar också ha kläder som han tycker är coola. Det är verkligen inte jag som väljer vad han trär på kroppen. Men sen vi var på Killing Fields i Kambodja förra julen har han inte accepterat någonting med dödskallar på. Då såg han kranierna från tusentals oskyldiga människor som krig och tyrrani  grymt tagit död på. Han insåg att vålds-symboler inte är så himla coola i verkligheten, och drog slutsatsen att han inte vill pryda sig med en symbol för ondska.

I lilla gruppen sitter sju pojkar som skolan har slängt ut från den vanliga undervisningen. Alla är de prydda med dödskallar, drakar, svärd, knivar, pistoler, våld, våld, våld. Är det inte konstig egentligen? Borde de inte ha blommiga tröjor och jeans med små kaniner på bakfickorna? Egentligen.

Sen har jag fortsatt att titta på kläder när jag kommit tillbaka till stora skolan. Överallt är det buspojkarna som har dödskallarna. Och tufftjejerna. Drogsymboler som cannabislöv och monster i parti och minut. Som nån cynisk och ickereflekterande vuxen har prytt barnkläder med. Som föräldrar har köpt till sina barn i all välmening. Och så går de där och symboliserar våld med hela sina kroppar. Medan fröknarna försöker hålla dem på mattan så att de inte ska slå varandra. Dubbla budskap hela vägen.

Jag har alltid köpt de där coola kläderna till AC/DC-pojken också. Mycket drakar, ödlor, svärd och dödskallar har det funnits i hans garderob. Jag har verkligen aldrig reflekterat över vad det är för symboler och varför jag har låtit just honom bära dem. Men jag är väldigt stolt över att han själv har sagt ifrån.

Vad jag däremot har reflekterat över genom åren, som mina barn aldrig har fått, det är militärkläder. Du vet, kläder med kamouflagemönstrat tyg. Det är egentligen samma sak. Kläder som ska signalera att man har tuffa ungar. Som man köper helt aningslöst för att ungarna ska känna sig fina. Fina?

Jag har då aldrig fattat hur man kan klä ut sina barn till små soldater! Jag menar, vi vet ju hur världen ser ut. Vi känner till krigen som utkämpas i alla andra världsdelar, och vi vet precis vilka det är som är värst drabbade av krig. Inte är det precis generalerna. Det är så hemska sanningar att vi inte orkar känna till dem här i trygga Sverige. I stället gör vi babykläder i krigsmönstrat tyg. Rosa kamuoflage till den lilla flickan, lila till den lite större flickan, äkta fullblodscamouflage till grabbarna i yngre tonåren.

Vilken cynism. Vilken oerhörd förolämpning av alla barn som drabbas av krigen i värden! Om man tänker efter. Men om man inte tänker efter. Då är det samma sak som rosa dödskallar på gympadojorna och neongröna på babytröjan. Lika illa som knarksymboler på tonårsväskan. Som jag aldrig förut upprörts av, men börjat tänka på nu.

Håller ni inte med om att det är lite sjukt?
åtta kommentarer

Jisses vad jag känner mig träffad nu! William har en hel uppsjö av kläder med dödskallar, drakar och kamouflage. Det har varit det enda han accepterat och då har jag köpt det. Jag har inte tänkt alls i de banorna du nu tänker men visst har du en poäng där i ditt resonemang. Nu börjar det smyga in en annan typ av kläder, en mer sportig stil och det känns ganska bra.
Ann-Sofie B () (Webbadress) - 12 12 08 - 14:14

Jag håller med. Visst är vi aningslösa vi människor. Lite samma case som det med att man kan tycka att det är oskyldigt att säga negerbollar. Efter att ha läst ettt inlägg angående ordet neger på tonårsmorsan.se satt jag med skammens rodnad på mina kinder.
Mary () - 12 12 08 - 15:58

Jag håller med... till en viss del. Knarkblad tycker jag är konstigt att ha om man inte sysslar med knark, för det står ju för just knark. Men dödsskallar har jag aldrig tänkt på som en symbol för död, utan för mig står dödsskallarna för en romantiserad pirattid, som inte handlar så mycket om död som om absolut frihet. Jag vet ju att piratlivet inte var som på film, men jag tycker i alla fall att det är det som de handlar om. Men AC/DC-pojken ska ändå ha cred för att han vägrar ha dem!
Samma sak med monster och drakar och svärd och grejer, det handlar väl mer om vad de symboliserar i form av verklighetsflykter och frihet och sånt, än att det är våld. Så egentligen handlar det bara om hur man välljer att tolka det.
Ell () (Webbadress) - 12 12 08 - 19:53

Om man väljer dödskallen som frihetssymbol så är det klart att man gillar den, det förstår jag också. Men pirater, i nutid likväl som i dåtid är väl ändå ganska våldsamma? De äntrar främmande skepp, slår ihjäl besättningen och stjäl lasten. Kanske var de fria från att ingå i samhället, men visst står pirater för våld och död. Det är ju det pirateri handlar om, att ta från andra med våld. Plundra och döda.

Man kan naturligtvis lägga in sina egna tolkningar i alla sorts symboler, du har helt rätt i det Ell. Men symboler har också ett grundvärde som är allmängiltigt. Det är skillnad på ett svärd och en blomma, precis som på en drake och en duva, eller ett monster och en kanin. Den ena är gullig och den andra är farlig.

Barn har alltid fascinerats av det som är lite farligt. Det är väl helt naturligt antagligen. De vill ha våldsamma symboler på sig och omkring sig för att då känner de sig mindre sårbara och mer tuffa. Min tanke är att barnen i bokstavslandet egentligen behöver mer lugn, inte mer våld.

Jag ver ju inte egentligen, de kanske inte påverkas av symboler över huvud taget. Det var bara en reflektion. Hur ställer du dig till militärkläderna då, Ell?
Mammann - 13 12 08 - 12:20

Hej hej! Jag ville bara säga att jag är pacifist, men jag gillar dödskallar ändå. Som Ell skriver, så kan man se det som en symbol för en romantiserad pirattid, även om pirater kanske inte står för frihet för mig, utan snarare äventyr. Skattjakter, blå laguner, sjömansliv etc. Och drakar kan ju vara himla charmiga och vackra. Jag tror att i sagans värld, så är det ok att tillåta mer än det allra gulligaste. Sagor är ju ofta som en slags allegori över kampen mellan gott och ont, och kan leda till mycket eftertanke. Men i princip så håller jag med dig om att man bör ifrågasätta normaliserandet av våldet och de olika symboler som vi omger våra barn med.
Em () - 14 12 08 - 18:08

Du skriver så klokt, Em. Jag menar inte heller att man ska skydda barn från allting farligt. Det är helt ok för mig med både monster och pirater. Jag bara reflekterade lite över just normaliserandet av våldet. Romantiserandet kanske också. Det gäller barn i allmänhet, men i synnerhet barn som inte rår för att de är våldsamma själva.
Jag tycker att man ska göra som man vill, jag har en dödskalle på nyckelringen själv, men det är bra om man tänker efter också. Gillar inte att vara aningslös och ogenomtänkt. Så jag bara serverar er hur jag tänker när jag försöker bli genomtänkt. Fast jag är sällan så kategorisk som det låter.
Mammann - 14 12 08 - 19:27

Jag avskyr både dödskallar och andra våldssymboler och kamouflagemönster etc, framför allt på barn. Knarkmotiv har jag inte lagt märke till - lätt naiv, kanske? - men skulle aldrig köpa sånt heller. Min dotter är inte stor nog att välja sina kläder, än så länge lyckas jag undvika båda extremerna gullegull-rosa och tuffast-i-stan. Men det är också märkligt att småbarnskläder kan vara på gränsen till sexiga. Världen är förbannat sjuk.
Sara - 14 12 08 - 22:50

Som Em sa där, pirater har ju förskönats en del nu också, det är skillnad på filmpirater och riktiga. Men jag håller med dig ändå.

Militärkläder... jag är kluven där, jag förstår verkligen hur du menar med att klä ut sina barn till soldater, men samtidigt tycker jag att kamouflagemönstret är otroligt snyggt (vilket då är min personliga åsikt). Jag har rätt mycket kläder i det mönstret, men inte direkt något som en militär skulle ha (dvs, jag ställer mig skeptisk till att en stor militär springer runt i militärfärgad kort kjol). Så medan jag varken gillar krig eller konsekvenserna av det, tycker jag att mönstret är snyggt taget ur sitt sammanhang.
Det är väl problemet med den här debatten över huvud taget. Man tänker ju inte alltid på vad det man tar på sig betyder, oftast vill man ju bara ha något snyggt.
Ell () (Webbadress) - 16 12 08 - 13:20


  
Komma ihåg personlig information?

Emoticons /
  (Registerar ditt användarnamn / logga in)

Notifiera:
Hide email:

Fotnot Alla HTML taggar förutom <,b>, and <,i>, kommer att tas bort från din kommentar. Du kan skapa länkar denom att skriva webbadressen eller e-post adressen i kommentar fältet.

 

Register

Linkdump